העמותה לקידום חוף התכלת

אודות העמותה
עמותת חוף התכלת או בשמה המלא: "העמותה לקידום, תכנון ופיתוח חוף התכלת הרצליה", הוקמה בשנת 1996. העמותה מורכבת מ-200 בעלי קרקעות חקלאיות בחוף התכלת שבהרצליה. מטרת הקמתה היא ליזום, לקדם ולטפל בתכנית לבניין ערים של אותן קרקעות. תפקידה זה כולל טיפול בקבלת הרישיונות, באישורי הבנייה על הקרקעות, בהכנת תכניות לבניין ערים, ובקבלת אישור התכנית על ידי רשויות התכנון המוסמכות. מנגד, מטרתה לטפל גם בהתנגדויות במשא ומתן לתכניות שהרשויות יציעו או יאשרו כמו כן, היא דואגת לשמירת הזכויות בקרקעות לבעלים השונים, ולכל פעולה המקדמת את מטרותיה.

מהם גבולות העמותה?
העמותה לקידום, תכנון ופיתוח חוף התכלת שבהרצליה, מטפלת בקרקעות הנמצאות במתחם חוף התכלת. קרקעות אלה גובלות בנקודות הבאות: בצפון- עם שכונת הרצליה פיתוח, ועם אזור התעשייה של הרצליה, בדרום- חוף התכלת גובל עם שטח השיפוט של הרצליה ותל אביב יפו, במזרח- הוא גובל עם כביש החוף וגבול שטח השיפוט של רמת השרון, וממערב- מצוי חוף הים והמרינה של הרצליה. היקפו של שטח זה הוא יותר מ-2,100 דונם, הנמצאים בתחום השיפוט של עיריית הרצליה בגושים: 6606, 6607, 6608, 6590, 6591. רוב חלקות האדמה הן בבעלות פרטית, ונרכשו על ידי אנשים פרטיים לפני קום המדינה כמגרשים לבנייה צמודה לקרקע. מאז שקמה עמותת חוף התכלת היא פועלת לשינוי תכנית בינוי ערים באזור, בכדי לאפשר את הבניה בו.

כיצד העמותה מקדמת מטרותיה?
1. מטרת העמותה היא להפוך את אותן קרקעות מאזור של חקלאות שקיימת עבורו תכנית לתכנון בעתיד, לאזור עירוני מפותח. באזור שיוקם יהיו החל משכונות מגורים, מתחמים של עסקים ותעסוקה, בתי מלון, ועד לפארק ארכיאולוגי ואזור תיירותי.
2. בכדי לקדם את אותן קרקעות, העמותה אחראית על קבלת רישיונות ואישורי בנייה לקרקעות אלו על בסיס תכנית בניין עיר. הוועדה תביא לכך שהתכנית תאושר על ידי הגורמים המוסמכים לכך, כמו: עיריית הרצליה והוועדה המחוזית במשרד הפנים. כאשר כל הפעילות תתבצע מתוך שמירה על זכויות חברי העמותה שהינם בעלי הקרקעות.

מפעילות העמותה
הישג מרשים נזקף לזכותה של העמותה כאשר הפעילות שלה בנושא קידום ופיתוח חוף התכלת, אכן הביאה לקידום התכנית. העמותה התאספה (לראשונה) ביום ה-3/3/2013 באולם בית ביכורי העיתים אשר בתל אביב. בעקבות האסיפה הוחלט להגיש עתירה מנהלית תקדימית לעיריית הרצליה על עיכוב התכנון של חוף התכלת. העתירה הובילה לכך שהעירייה התחייבה בכתב הגנה לבעלי הקרקעות, כי היא אכן תביא להפקדת התכנית ב- 24/7/2013 לאחר דיון. יום זה הפך מאוחר יותר ל'יום בשורה', כאשר אכן אושרה התכנית של חוף התכלת. במקרה זה, הוכחה היעילות של פעילות העמותה לקידום מטרותיה החשובות.