אושרה להפקדה תכנית חוף התכלת

השטח שבין המרינה בהרצליה לצפון תל אביב, המכונה "חוף התכלת" מעסיק בשנים האחרונות גורמים רבים. ב-24/7/2013 נפל דבר בהרצליה, כאשר הוועדה המקומית אישרה תכנית מתאר לחוף התכלת הממוקם לאורך רצועת החוף הדרומית מערבית של הרצליה. חוף התכלת הוא למעשה המתחם שנוצר כאשר המרינה היא מצפון לו, כביש החוף (2) ממזרח, הים ממערב ותל אביב מדרום.

על פי התוכנית שאושרה להפקדה, בשטח בן ה-2,000 דונם, יבנו 10,000 יחידות דיור הממוקמות בבניינים של 7-14 קומות. בנוסף לכך, יוקצו 250 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר, כאשר מתוכם חמישה מתחמים מיועדים להקמת בתי מלון המרוחקים 300 מטר מהים. הבניינים הנמוכים יבנו בחלק המערבי של חוף התכלת, ואילו את הבניינים הגבוהים יבנו סמוך לכביש החוף. בתכנית נקבע עוד, כי כ-30% מהדירות תהיינה קטנות, כלומר עד 75 מ"ר, וכי 63% מהשטח הכללי שהוא למעשה בבעלות פרטית, יוקצה למבנים ציבוריים ולשטחים ירוקים.

ראש עיריית הרצליה, יהונתן יסעור, מעיד כי אכן מדובר בעתודת הקרקע המשמעותית בעיר , ודרכה יקודם נושא הדיור לזוגות צעירים ודירות קטנות. בגלל שתכנית חוף התכלת עודנה בחיתוליה, מספרן של היחידיות בנות ההשגה איננו ידוע עוד, והוא נתון לשינויים. מהנדס העירייה, מייק סקה, מלמד כי השינויים המשמעותיים שנערכו לאחרונה בתכנית המדוברת במשך שנים, הם: הגדרת הייעוד של 22 דונם כ"דיור בר השגה", והקביעה כי מבני הציבור יכללו גם שטחי מסחר ומגורים.

אישור התכנית סחף עמו תגובות נלהבות מבעלי הקרקע המחזיקים עשרות שנים בקרקע בציפייה מתמשכת למימוש שלה. כפי שסיכם זאת עזרא יחזקאל, יו"ר וועד עמותת חוף התכלת המייצגת את בעלי הקרקע: "סוף סוף רואים את האור בקצה המנהרה!" העובדה המשמחת פחות היא, שהעיכוב המתמשך בתכנית, הביא לכך שרבים מבעלי הקרקע כבר הגיעו לגבורות, וחלקם אף לא זכו להיות כלל לשמוח באישור התכנית.

יחד עם השמחה הרבה, יש מי שאינו מרוצה מכך, כמו ארגוני הירוקים השונים. כך למשל אמר, דרור עזרא, יו"ר סיעת הירוקים בהרצליה וחבר הוועדה המקומית הרצליה, כי התכנית חסרה כיוון שהוכנה בחיפזון. לדעתו, רצוי היה להמתין מספר שנים נוספות. דבריו של עזרא אינם רלוונטיים כל כך לאור העבודה כי העירייה התחייבה בכתב הגנה לבעלי הקרקע, כי היא תביא להפקדת התכנית ביולי 2013 לאחר דיון. ההתחייבות הגיעה לאחר שהללו הגישו נגדה עתירה על עיכוב התכנון. ניתן לומר, כי דחיקת העירייה בנושא, היא זו שהביאה סוף כל סוף לקידום התכנית.

ראש העירייה לשעבר יעל גרמן גם היא הייתה מן המתנגדים לתכנית בגלל נושא התחבורה במערב העיר שצפוי להיות בעייתי בעקבותיה, ולהשפיע גם על הפקקים בכביש החוף. ראש עיריית הרצליה הנוכחי, יהונתן יסעור, הצהיר כי בכדי להתגבר על בעיית התחבורה תכנית חוף התכלת מאושרת בתנאי שפרויקט מחלף הרב מכר המאושר ימומש. הבעיה התקציבית שמנעה את מימוש המחלף, תוסדר בקרוב מול הגורמים המתאימים במשרד האוצר.